Granice cielesności w Morfinie Szczepana Twardocha
Main Article Content
Abstrakt
The corporal limitations in “Morfina” written by Szczepan Twardoch
The article is an attempt to read the novel written by Szczepan Twardoch “Morfina”, by using the category of corporality and somapoetics. The book represents the interest in the subject of corporality which affects the plot. Morfina shows different ways of crossing the borders of varied norms by the human being. As a result, the category of corporality comes to the foreground of the novel. In addition, the article shows female dominance over the masculinity and the process of discovering self-identity of the protagonist of “Morfina”.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Dybel Paweł, Seksualność zdegradowana, czyli perwersyjny świat prozy Brunona Schulza, „Teksty Drugie” 2005, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jung Carl Gustav, Archetypy i symbole. Pisma wybrane, wybrał, przeł. i wstępem poprzedził Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kristeva Julia, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, tłum. Maciej Falski, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Król Zofia, Kostek pod Grunwaldem, http://www.dwutygodnik.com/artykul/4882-kostek-pod-grunwaldem.html, (dostęp: 23.04.2015).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łebkowska Anna, Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łebkowska Anna, Pojęcie focus w narratologii – problemy i inspiracje, [w:] Punkt widzenia w tekście i dyskursie, red. Jerzy Bartmiński, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Ryszard Nycz, Lublin 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łebkowska Anna, Somatopoetyka, [w:] Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. Teresa Walas, Ryszard Nycz, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Merleau-Ponty Maurice, Fenomenologia percepcji, tłum. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński, posł. Jacek Migasiński, Warszawa 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rams Paweł, Transgresja jako metafora. Przypiski do myśli Richarda Rorty’ego, [w:] Pęknięcia, granice, przemiany. Tożsamościowe transgresje w literaturze XX i XIX wieku, red. Józef Wróbel, Kraków 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rembowska-Płuciennik Magdalena, W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, „Ruch Literacki” 2006, z. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stanios Ewelina, Ulepiony z żeńskiej gliny, „Akcent” 2013, nr 4 (132).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Twardoch Szczepan, Morfina, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##